Хом’як Тамара Володимирівна, кандидат філологічних наук, професор Запорізького національного університету, Поплавська Тамара Олегівна, студентка Запорізького національного університету «Художнє осмислення проблеми занепаду козацької вольниці в повісті О. Басанця «Утрачені скарби»

 

Хом’як Т. В.,
к. філол. наук, професор,
Поплавська Т. О.,
студентка
Запорізький національний університет

  

ХУДОЖНЄ ОСМИСЛЕННЯ ПРОБЛЕМИ ЗАНЕПАДУ КОЗАЦЬКОЇ ВОЛЬНИЦІ В ПОВІСТІ О. БАСАНЦЯ «УТРАЧЕНІ СКАРБИ»

 

Повість «Утрачені скарби» О. Басанця з’явилась друком у 2020 році («Дебют – газета», № 3). Літературознавці поки що своє слово про неї не сказали. Мета цього дослідження: простежити, як художньо осмислено проблему занепаду козацької вольниці в ній.

У повісті О. Басанця художньо осмислено період після зрйнування Запорозької Січі Катериною Другою у 1775 році. Йдеться про час, коли «козаки хто куди подалися» [1, с. 92],а «Споконвічними запорозькими теренами тепер царські лакузи розпоряджаються» [1, с. 92]. Конкретно акцентовано на образі Андрія Левенця, в минулому наймита, з 1768 року,коли «заворушилися гайдамаки» [1, с. 92]  гайдамаку, січовика, а далі самотнього старого січовика і постійних роздумах, які ні на що не впливали і нічого не вирішували, про втрату козацьких вольностей, про розправу над лідерами: «Он і  кошового отамана Калнишевського, і писаря Глобу, і суддю Головатого взяли під варту й десь заховали. Ще полковники запорозькі Степан Лелека, Архип Паролик, Іван Кулик, Мусій Чорний, і старшини Іван Гараджа, Степан Гелех, Андрій Порохня, й курінні отамани, й навіть колишній орільський полковник Сава Циподрига на суд потрапили й майна свого позбулися. А чимало ж із них прославилися в боях із турками, медалями з портретами Катерини Другої хизувалися! А в сусіда його, останнього полковника Орільської паланки Опанаса Ковпака зимівник на річці Багатій конфіскували й виставили на торг, а грошики в банк здали!» [1, с. 92].

Думка про відродження вольностей не полишає героя. Незрима ниточка звязує його із героїчним минулим, він завжди готовий до нових звитяг, тож поруч із діжечкою з коштовностями, награбованими в часи бойових звитяг, «закопана ще й друга діжечка, куди важливіша тієї, що з коштовностями. Там пістолі, кулі, кинджали, порох… У сонячну днину або коли в землянці теплінь, Андрій розпаковував, протирав, сушив…Нині осадчі безпечними стали й до зброї збайдужіли, а як колотнеча здійметься! Отоді й обладунки йому стануть у пригоді! Правду мовлять: порох слід тримати сухим!» [1, с. 92].

Історичну достовірність подій, осіб засвідчено у зносках-посиланнях, де подано довідковий матеріал. Скажімо: «Катеринослав – поселення, засноване 1776 року; на початку XX століття перейменоване на Дніпропетровськ, сучасна назва міста – Дніпро» [1, с. 93], « Прізвища священника й полковника справжні – згідно з книгою Ф. Макаревського «Матеріали для історико-статистичного опису Катеринославської єпархії» [1, с. 96],  « Імена родини Алексєєвих достовірні. Див. Яворницький Д. «До історії степової України» [1, с. 98]. Допомагає в сприйнятті матеріалу й глосарій, композиційно оформлений також як зноски.

Головним образом, через який художньо моделюється порушена проблема, є образ Андрія Левенця. У портретній характеристиці підкреслено, що це «худорлявий козарлюга, занехаяний, неголений» [1, с. 95], «зарослий, худющий, із виряченими очима» [1, с. 100], «кусав вуса» [1, с. 95].

Туга, смуток набувають характеру національної туги за минулою славою й волею України. Вона оприявнюється у роздумах Левенця передусім через сприйняття української історії крізь призму опозиції «минуле – сучасне». Уособленням минулого «золотого віку», за Я. Щоголевим, виступає образ Запорозької Січі, що асоціюється з вируванням життя, енергією, силою, волею.

З новими часами Левенцеві змиритись не хочеться («Ти знову колотишся! – докірливо похитав головою Їсько. – Тобі ж у голову вбивали не раз: земля ця вже Алексєєвих. Кіш москалі розгромили» [1, с. 95], «Запорожець кусав вуса, міцніше стискав пістоль, аж жили надулися. – Тебе поки що ніхто не чіпає, –розігнув спину Карась. – Живи собі, поки дають… Не буди лихо…» [1, с. 95]. Що і як зробити, щоб ситуацію змінити, Левенець не знає, але й сидіти, склавши руки не може: «Спочатку він кинув клич познаходити старих отаманів запорозьких і виступити сукупно проти влади царської. А Кібець підказав: так в Азовській і Новоросійській губерніях  і колишній козацькій старшині чимало земель наділяють. Полковник Старець на Томаківці отримав землі стільки ж, як і Алексєєв. І отаман Кирпан побіля нього трохи менше, а полковий осавул Пишмич – на Комишуватій Сурі. А біля  Інгульця прихопив коли б не 9 тисяч десятин Білий. А Сіромаха – пам`ятаєте такого? – свої 10 тисяч десятин заселяє втікачами. А вони одробляють йому один раз на тиждень.

  Левенець упевнений: Кібець не бреше. І що ж виходить? Давні поводирі запорозькі, котрі козаків за собою в бій вели, тепер примушують спину на них гнути? І чим же вони відрізняються від зайд слабкої на передок імператриці Катерини? [1, с.96].

  Наголошено, що вчорашні козаки стали тепер «гречкосіями», хоча займалися різними видами діяльності («Печижало, хоч наполовину сліпий, викинув із голови козацтво своє?» [1, с.95]). В узагальненому образі «гречкосія» (згадаймо однойменну поезію Я. Щоголева) представлено сумну для героя зміну епох національної історії, занепад цілої верстви народу-козацтва. Левенець вражений фактом, що руйнація Запорозької Січі планувалась заздалегідь:

  «А план розподілу земель Війська Запорозького складено в Санкт-Петербурзі ще у 1764 році! На ці слова Кібця слухачі аж засмикалися:

– Як? І розгром коша готувався давно ?

– Авжеж, авжеж! Того й вийшло так: справжніх поводирів запорозьких запроторили, де козам роги правлять, а боязких та зажерливих купили! А козаків віднині переселяють на слободи, де вони податки не платитимуть аж два роки. Їм ще видаватимуть квитки для отримання державних лісів. Таке-то вирішили у цьому 1779 році й новоросійський губернатор Язиков, й азовський губернатор Чертков. А цей Чертков, чорти б його не взяли, загарбав земельки для синочка свого за хуторами Ковпака. Бузівку заселяє навіть ляхами. А в поселеннях тих для бувалих запорожців і муштра почнеться, і здирство всіляке, дарма, що золоті гори обіцяють, і наглядачів урядових поставлять , комісарів різних… Цю не Січ-матінка, а висілки!

  Ні, туди вони вже не поїдуть. Та й хто з місця рушить? Старі козаки тільки на язик розумні, а серед молоді козаків уже немає. Є гречкосії, кравці, богомази!» [1, с.96]. Ці роздуми об`єктивують уявлення про перебіг історичного часу як про процес вигасання запорозької психології і народження психології хліборобської, «гречкосійської». Орієнтиром, який структурує аксіологічно осмислюваний історичний час, для героя   є руйнування Запорозької Січі та закріпачення українців – події, що спричинили незворотні ментальні зрушення. («Козацтво перевелося. На порозі– кріпацтво. Люди самі підставляють голову в ярмо. Хай тоді не ремствують» [1, с. 96]).

  Кладовища із козацькими могилами(«жили козаки зимівниками, тому й хоронили недалеко» [1, с.97] виступають сакральною точкою простору, яка ніби акумулює історичну пам`ять.

  Розрив із козаччиною відбувається поступово, бо все це ще живе, кровоточить, болить, тож подаючи картину святкування Маковія в церкві, автор акцентує увагу на місткій художній деталі: «Хлопці й чоловіки в полотняних штанях і вишитих сорочках, а підперезані ще по-козацькому» [1, с. 96].

   У своїй поведінці Андрій Левенець керувався власними принципами і переконаннями: «Ці терени споконвіку запорозькі, а царські війська завойовники!» [1, с.106]. Інші сприймали дійсність такою, як була : «А колишні запорожці вже дух свій розгубили! Басанець малює ікони, читає божественні книги, він уже й шаблю в руках не втримає. Сам уже трохи згорблений, підсліпуватий; він аж поменшав за ці роки. Худющий Кібець аж наскрізь світиться, ще й підкашлює, вилиці стирчать – він хіба що супостатів налякає. Самодрига чимсь торчує, ночами до нього навідуються то серби, то греки, то цигани. Доки наш люд теревені править, він копійку до копійки складає! А Печижало й прізвища свого запорозького згадувати не бажає; він – Кравченко, Кравченко та й годі!» [1 ,с.106].

  Події відбуваються у степовій зоні України, а «степ тут волею пахне» [1, с.98]. Степ пов`язаний із безмежжям простору та з волею. У повісті О. Басанця він є не стільки образом природного ландшафту, на тлі якого розгортаються події, скільки історіософською категорією. Метаморфози освоєння степових просторів сприймаються як зміна епох.

  Неординарні стосунки склалися між Левенцем і поручиком Зонаревським, який би й бажав «викурити» першого з поселення , але терпів і підтримував, бо не хотів крові. Єдине, про що просив: «сиди тихо! Не каламуть святої водички!» [1, с.96]. І саме Левенець із Федором врятували управителя, звільнивши з неволі. Андрій ніби борг віддав, але насправді на практиці продемонстрував дотримання лицарського кодексу честі, яку козаки завжди втілювали в собі. Свого часу Адрій говорив Зонаревському: «Я хазяїн лицарського слова, не бійся, живим і неушкодженим вийдеш! А зброї не кину, бо полону остерігаюся. Козак не вмирає своєю смертю» [1, с.96].

  Письменник наголошує на проблемі збереження лицарської честі і Зонаревським: «У душі дякував стонадцять разів і Рибалці, й Левенцеві, хоч сам би зробив те саме. Авжеж, він пройдисвіт, і копійчину любить, та закони честі не забув і не забуде ніколи , бо серед козаків він їх придбав. А як же важко тим чоловікам, котрі не знають, що це таке, адже справжньої вольниці вони не мали і вже не матимуть! Як тепер житиме весь народ без цих понять?» [1, с.107].

  У повісті « Утрачені скарби» показано, що вольницю , справжній, найбільший скарб, утрачено, але прагнення до волі збережено.

  Символом козацької справи є такі атрибути, як шабля (про Левенця: «шаблею він орудує, що дай, Боже, кожному, а рушничним пострілом свічку гасить» [1, с.92]), кінь. Це типові для українського романтизму образи з історіософською семантикою. З конем Левенець не розлучається усі ці роки. Це є уособленням «волелюбних поривань особистості» [2, с.96].

  «Хто володіє теперішнім – той  володіє минулим. Хто володіє минулим – той володіє майбутнім» – ця оруелівська формула якнайкраще демонструє уявлення про ідеологізоване ставлення до історичної спадщини. Українська історія, певне, як жодна інша доволі часто піддається переоцінці як діяльності окремих особистостей, так і певних історичних періодів і етапів. У художньому плані роблять це й українські письменники, свідченням чого є і нова історична повість О. Басанця «Утрачені скарби».

 

Література

 

1.Басанець О. Утрачені скарби. Дебют-газета. 2020. №3. С.91-108.

2.Камінчук О. Поетика української романтичної лірики: Проблеми просторової організації поетичного тексту/ Ольга Камінчук. К. :ТОВ «ЛДЛ». 1998. 160 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.