Курилова Ю.Р.кандидат
філологічних наук, доцентЗапорізький
національний університет
Роман "Східний Вал" М.Беспалова: синтез альтернативної історії та
соціальної фантастики
Роман «Східний Вал» М. Беспалова – один із тих творів у сучасному
літпроцесі, у якому експлуатується тема роздвоєння українця, формування нової української
ідентичності. Така проблематика стала актуальною для української літератури
кінця ХХ – початку ХХІ століття внаслідок послаблення ідеологічного тиску
(унаслідок розпаду СРСР), «зменшенням
догматичності у прочитанні історії» [3, с. 237], формуванням нової державницької моделі, іншої соціальної
структури. Автор пропонує своєрідну інтерпретацію історичних подій, створюючи альтернативний
історичний сюжет на основі поєднання різних жанрових моделей – альтісторичного
роману та соціальної фантастики. Суттєві відмінності (ментальні, соціальні,
соціокультурні, політичні) Лівобережної та Правобережної України, на думку
автора, стимулюють творчу уяву письменника віднайти альтернативні сценарії, які
б допомогли уникнути помилок у майбутньому [4]. Робота над книга була почата ще
2009 р., видана 2013 р., а до 2020 р. зазнала суттєвої переробки: у новій версії
географія розширена до Львова, Києва, інших міст. Дванадцять розділів книги
являють собою своєрідні новели про життя
двох різних міст (Січеслава і Дніпропетровська) по два боки Дніпра.
Автор спробував уявити, що було б, якби радянські війська не форсували ріку
далекого 1943 р., не змогли б подолати оборонну лінію Східний вал (Лінія
Пантера-Вотан), яка служила тиловим рубежем для німецьких військ, і кордон
розділив би місто на дві частини. Одна із сюжетних ліній роману – реальне
протистояння футбольних клубів, участь ФК Дніпро у чвертьфіналі Кубку
чемпіонів 1984-1985 рр.
Жанрова матриця альтернативної історії передбачає включення таких елементів,
як іронія, пародійність, містифікація, фрагментарність, інтертекст. Для соціальної фантастики головними стають
такі аспекти, як специфіка взаємин у соціумі, прогностичні моделі перетворення
однієї соціальної структури на іншу, психологія людини тоталітарного
суспільства тощо. В.Арєнєв стверджує, що
соціальна наукова фантастика була дуже популярною саме у країнах
соціалістичного табору: була територією, на якій вільно говорили
вголос на заборонені теми [1]. Об'єктом соціальної фантастики є соціальна антропологія, взаємодія етичних
принципів. Ці аспекти успішно реалізовані М.Беспаловим в актуальному для сьогоднішніх
реалій сюжеті, адже сучасне українське суспільство, як і персонажі роману, піддається
потужному впливові масової пропаганди, в основі процесу якої використання
міфологем братовбивчих чвар, різниці ментальностей.
В епіграфі до роману наголошено, що «географія-це доля» (О.Забужко). Така
теза відкриває асоціативний контекст концептів роздвоєння, межової
ментальності, прикордоння, трансгресії, адже персонажі роману поставлені перед
потребою долання якоїсь межі – психологічної (інтимні стосунки героїв, цікавість
до іншого життя), етичних заборон (зрада національних інтересів), переміщення
просторові тощо. Історична основа сюжету – 50-ті, 80-ті рр. ХХ ст., проте
інтертекстуальні елементи та поодинокі алюзії формують підтекст, у якому
прочитуються події недавньої історії
України: Революція Гідності, («Да не будут они стрелять… Мы один народ»
[c. 214], розбрат мыж двома частинами
України, відокремлення певних територій, «польське» (згадка
про С.Лема, фільм «Вогнем і мечем») і «російське» питання тощо.
Оригінальний прийом композиції – співставлення і синхронізація буттєвих
перспектив різних персонажів, які мають однакову функцію, часових і просторових
параметрів зі зворотнім напрямком (консервативний лад буття Дніпропетровська і
прогресивний – Січеслава). Автор постійно зіштовхує ці два непоєднувані світи в
абсурдних комбінаціях (згадка про С. Бекета – трансляція в Києві –
апеляція до естетики асурду [2, c.68]), щоб підвести читача до логічного висновку в концептуальній розв'язці
дії – захопленні української державою радянської частини України, але при тому
визнання «варіативності норми» [2, с.304], яку має усвідомити сучасне
українське суспільство задля виходу із соціальної і політичної кризи. Ментальна
мішанина персонажів у часопросторі роману (І.Голобородько помилково потрапляє
на східну частину, лвів'янин Кульчицький сперечається із
дружиною полькою, Денисенко із вічно розколотою душею «недоукраїнця», персонажі, які ревно
спостерігають за життям на іншому березі та ін.) вочевидь покликана ілюструвати
таку стратегію мислення автора.
Реальний футбольний матч перетворюється на метафору вічного змагання двох
ментальних складових характеру
українця - прагнення свободи і водночас
ухиляння від індивідуальної відповідальності, що призводить до світоглядної
наївності (здається, автор не випадково звертається до теми смерті В.Стуса і
невиправданої довіри до ненасильницьких методів опору).
Отже, жанровий синтез роману «Східний Вал» можна охарактеризувати як
майстерне поєднання альтернативної історії та
соціальної фантастики з метою концептуального переосмислення кризових
віх становлення української держави та її
сучасного функціонування.
Література
1.
Арєнєв В. Питання Старджона: антиутопія, соціальна та м'яка фантастика. URL :
https://chytomo.com/py-tannya-stardzhona-anty-utopiya-sotsial-na-ta-m-yaka-fantasty-ka/
2.
Беспалов М. Східний вал. Київ : Темпора, 2020.
304 с.
3.
Макшеєва Н. Розвиток альтернативної історії в сучасному
літературному процесі України. Компаративні дослідження словянських мов і
літератур. 2013. Вип. 21. С. 235-246.
4.
Шруб К. Город Днепр разделили на «советский» и
европейский. URL : https://gorod.dp.ua/news/174489.
Добрий день, Юліє Романівно! З цікавістю ознайомилася з Вашими тезами і після цього виникло бажання прочитати аналізовану Вами книжку. Чи не могли б Ви розшифрувати її назву з проекцією на альтернативну історію і соціальну фантастику?
ВідповістиВидалитиДобрий день! Дякую за коментар!
ВідповістиВидалитиПо-перше, назва має безпосередню вказівку на історичну реалію – Східний вал або Лінія Пантера-Вотан - стратегічний оборонний рубіж німецьких військ восени 1943. (http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Skhidnyj_val).
Асоціативно-символічний контекст назви роману, думаю, включає декілька аспектів, пов'язаних із жанровими моделями альтернативної історії та соціальної фантастики: Східний вал як реальний кордон (якби він був добудований і хід воєнних дій був би іншим); сучасні пропозиції побудувати стіну між "правильними" і "неправильними" частинами України (той же Східний вал – тільки в іншій географічній локації) – як умовна можливість вирішити існуючі проблеми, яка може стати реальною; обмеження, стереотипи у свідомості пересічного громадянина України на різних етапах формування держави (ментальний кордон, які не всі можуть і хочуть перетнути).
Автор зауважує в післямові до своєї книги, що його "завжди цікавив сам феномен кордону - умовної лінії, яка розділяє народи, цивілізації та цілі світи" (с. 298). Він вважає український регіоналізм надуманим, а відмінності, які існують, такими, що складають міць держави. Корінь проблеми автор вважає в індивідуальному неприйнятті "чогось поза нормою": "Легко заочно не любити те, чого ти знаєш" (с. 303).
Отже, назва роману містить творчу інтенцію автора – спроба соціального прогнозування і проєктування на основі вільної гри з історичними реаліями.
З повагою - Юлія Курилова.
Дякую, Юліє Романівно! Ваша вичерпна відповідь на питання ще більше спонукала до прочитання аналізованого Вами роману!
ВидалитиДобрий вечір, Юліє Романівно. Дуже дякую за надзвичайно цікаву розвідку. Скажіть, будь ласка, чи звертався ще хтось із українських письменників, окрім М. Беспалова, до альтернативного моделювання розвитку історичних подій?
ВідповістиВидалитиДякую за коментар і цікавість! М.Беспалов - дійсно цікавий автор, хоч і "небагатослівний" (у значенні кількості його книг). Жанр альтісторичного роману або альтернативна історія актуалізувався у повній мірі (якщо не зважати на окремі елементи у творах і ХІХ ст., і першої половини ХХ ст.)в українській літературі з 90-х рр. ХХ ст. В.Кожелянко - один із тих авторів, кого я прочитала першим ("Дефіляда в Москві"). В.Єшкілєв, О.Ірванець - теж не обходять увагою альтернативну історію.
ВидалитиАльтернативна історія в "історикоподібному" романі В. Кожелянка "Конотоп".
ВідповістиВидалити